1. Elektromobilność
  2. Napęd elektryczny

Napęd elektryczny

POZYTYWNA ENERGIA I ZERO EMISJI

Toyota jest prekursorem i światowym liderem zelektryfikowanych napędów. Pierwszy model elektryczny na baterie pojawił się już w 1997 roku.
Po ponad 25 latach prac nad rozwojem i modyfikacjami zelektryfikowanych technologii, takich jak pełne hybrydy elektryczno-benzynowe i napęd elektryczno-wodorowy, Toyota ponownie wkracza na rynek z pełnym napędem elektrycznym na baterie. Udoskonalenie systemu ładowania, zwiększenie wydajności baterii, optymalizacja osiągów i dynamiki – to główne atuty współczesnego w pełni elektrycznego samochodu Toyoty.

Poznaj napęd elektryczny Toyoty i przekonaj się, że przyszłość tworzy się na Twoich oczach.

Modele osobowe

Napęd elektryczny na baterie wymaga ładowania z zewnętrznego źródła prądu. Można to zrobić na trzy sposoby: w publicznej stacji szybkiego ładowania oraz w domu ze zwykłego gniazdka lub za pomocą specjalnej stacji ładowania. Ponadto wyróżnia się zerową emisją spalin i maksymalnym momentem obrotowym dostępnym w każdej chwili. Co ważne, każda bateria jest objęta długą gwarancją na 1 000 000 km.

Toyota bZ4X

  • 0 g/km
    Brak emisji CO2
  • 516 km
    Maksymalny zasięg na jednym ładowaniu
  • 135 KM
    Maksymalna moc
  • 30 min
    Minimalny czas ładowania

0 g/km

Brak emisji szkodliwych spalin

1 000 000 km

Długa gwarancja na baterię

150 kW

Maksymalna moc ładowania

Ponad 512 km

Maksymalny zasięg na jednym ładowaniu

30 min

Minimalny czas ładowania

Poznaj najważniejsze elementy napędu elektrycznego Toyoty
na przykładzie Toyoty bZ4X

Silnik elektryczny i jednostka sterująca

Silnik zapewnia maksymalny moment obrotowy w każdej chwili, a jego aktualna wersja charakteryzuje się także wyższą mocą oraz znacznie mniejszymi rozmiarami i wagą w stosunku do swojego poprzednika. Jednostka sterująca umożliwia z kolei przepływ energii pomiędzy baterią trakcyjną a silnikami elektrycznymi oraz znacznie odciąża akumulator, który dzięki temu może być dużo lżejszy i mniejszy.

Duża bateria trakcyjna

Bateria litowo-jonowa ma pojemność 71,4 kW i gwarantuje idealny balans między zasięgiem auta a jego masą. Kiedy jest w pełni naładowana, samochód może przejechać dystans nawet ponad 512 km. Sprawny system chłodzenia zmniejsza dodatkowo degradację ogniw, podwyższając jej efektywność i niezawodność. Bateria posiada gwarancję nawet do 1 000 000 km.

Tylny silnik elektryczny

Drugi silnik elektryczny jest dostępny w wersji z napędem na wszystkie koła AWD XMODE i znajduje się na tylnej osi pojazdu. Podobnie jak główny silnik elektryczny na przedniej osi także oferuje 80 kW mocy.

Dowiedz się więcej o konstrukcji auta osobowego Toyoty z napędem elektrycznym

Platforma

e-TNGA

  • Wysoka sztywność nadwozia i doskonałe właściwości jezdne
  • Optymalny rozkład mas
  • Dużo miejsca wewnątrz kabiny

Bateria zintegrowana z podwoziem

  • Bardzo nisko położony środek ciężkości
  • Zwiększona sztywność nadwozia i większe bezpieczeństwo
  • Optymalne wykorzystanie przestrzeni i więcej miejsca w kabinie

Dwa silniki elektryczne

  • Każdy silnik elektryczny w wersji AWD XMODE znajduje się na innej osi
  • Maksymalizacja rozstawu osi na poziomie Toyoty Highlander
  • 1000 mm odległości między rzędami siedzeń

Technologie

Napęd AWD XMODE

  • Napęd elektryczny na wszystkie koła
  • Dwa silniki elektryczne, każdy po 80 kW
  • Terenowe tryby jazdy zwiększające stabilność na każdym rodzaju nawierzchni

Dach solarny

  • Duża moc 225 W daje do 1800 km dodatkowego zasięgu w ciągu roku
  • Przy wyłączonym zapłonie ładuje baterię trakcyjną
  • Przy włączonym zapłonie zasila urządzenia pokładowe

Modele dostawcze

Całkowicie bezemisyjne vany elektryczne Toyoty są wyposażone w akumulatory trakcyjne, które zasilają silnik wprawiający koła w ruch. Aby ograniczyć zużycie energii, jednostka napędowa wyłącza się automatycznie w czasie hamowania lub na postoju. Gdy baterie osiągną niski poziom naładowania, można je naładować z zewnętrznego źródła prądu w publicznej stacji szybkiego ładowania, ze zwykłego gniazdka lub za pomocą stacji Wallbox zainstalowanej w dogodnym miejscu.

Toyota
PROACE Electric

  • 0 g/km
    Brak emisji CO2
  • 230 km / 330 km
    Maksymalny zasięg z baterią 50 kWh lub 75 kWh
  • 136 KM
    Maksymalna moc
  • 30 min
    Minimalny czas ładowania

Toyota
PROACE CITY Electric

  • 0 g/km
    Brak emisji CO2
  • 260 km
    Maksymalny zasięg z baterią 50 kWh
  • 136 KM
    Maksymalna moc
  • 30 min
    Minimalny czas ładowania

Poznaj najważniejsze korzyści płynące z napędu elektrycznego w vanach Toyoty

ZASIĘG

230 km – z baterią 50 kWh (PROACE ELECTRIC)
260 km – z baterią 50 kWh (PROACE CITY ELECTRIC)
330 km – z baterią 75 kWh (PROACE ELECTRIC)

OSIĄGI

136 KM (100 kW) – maksymalna moc napędu elektrycznego
0 g/km CO2 – zerowa emisja szkodliwych spalin
130–135 km/h – maksymalna prędkość

ŁADOWANIE

30 min – szybkie ładowanie
5–7,5 h – stacja Wallbox
15–31 h – domowe gniazdko

OSZCZĘDNOŚCI

Znacznie niższe koszty paliwa
Niskie koszty utrzymania
Ulgi z programem "Mój elektryk"

GWARANCJA E-PRO

3 lata – bez limitu kilometrów
 
 

Czynniki wpływające na zużycie energii elektrycznej

1. Obciążenie samochodu
2. Prędkość jazdy
3. Temperatura powietrza

PROACE ELECTRIC

PROACE CITY ELECTRIC

Elektryfikacja

Wizja bezemisyjnej przyszłości, ogłoszona przez Toyotę w 1996 roku, staje się faktem. Do świetnie już znanych zelektryfikowanych napędów marki, czyli pełnych hybryd elektryczno-benzynowych, hybryd typu plug-in oraz napędu elektryczno-wodorowego, dołącza pełny napęd elektryczny na baterie w nowej odsłonie. Cztery niezawodne napędy bazujące na tej samej technologii to kolejny etap zmierzający do pełnej elektryfikacji całej gamy modeli Toyoty.

1992/1993

Stworzenie dywizji samochodów elektrycznych w Toyota Motor Corporation. Sprzedaż pierwszych 42 sztuk małego w pełni elektrycznego vana Toyoty TownAce EV. Debiut elektrycznej wersji sedana Crown Majesta EV.

1995

Premiera elektrycznego modelu RAV4 EV z baterią o pojemności 27 kWh pozwalającą przejechać 153 km na jednym ładowaniu. Podobnie jak bZ4X auto miało pompę ciepła, co znacząco zmniejszało zużycie energii przez układ klimatyzacji.

2002

Toyota wspólnie z GM opracowuje system indukcyjnego ładowania baterii z zewnątrz, dzięki czemu ładowanie od 0 do 100% trwa nieco ponad 6 godzin. Łączna sprzedaż modelu RAV4 EV w Japonii i Kalifornii wyniosła 1000 sztuk.

2022

W Europie Toyota oferuje 3 modele z udoskonalonym napędem elektrycznym na baterie, a są nimi: Toyota bZ4X z napędem AWD XMODE oraz systemem chłodzenia i dogrzewania baterii oraz Toyota PROACE Electric i PROACE CITY Electric.

2030

Toyota zamierza wprowadzić 30 modeli bezemisyjnych na całym świecie.

2035

Toyota planuje sprzedawać wyłącznie samochody bezemisyjne: elektryczne na baterie oraz elektryczne na wodór z ujemną emisją, czyli oczyszczające powietrze.

  • Silnik
    elektryczny
    Silnik
    benzynowy
  • Jednostka sterująca z inwerterem i konwerterem
    Przekładnia
    planetarna
  • Bateria
    trakcyjna
    Zbiornik
    na paliwo

NAPĘD HYBRYDOWY

Napęd wykorzystujący połączenie silnika spalinowego i elektrycznego samodzielnie ładuje baterie podczas jazdy, hamowania i postoju z możliwością bezemisyjnej jazdy w trybie całkowicie elektrycznym.

  • Silnik
    elektryczny
    Silnik
    benzynowy
  • Jednostka sterująca z inwerterem i konwerterem
    Przekładnia
    planetarna
    Ładowanie zewnętrzne
    z gniazdka
  • Bateria
    trakcyjna
    Zbiornik
    na paliwo

NAPĘD HYBRYDOWY TYPU PLUG-IN

Samoładujący się napęd elektryczno-benzynowy z możliwością doładowania baterii z gniazdka w celu zwiększenia zasięgu bezemisyjnej jazdy w trybie całkowicie elektrycznym.

  • Silnik
    elektryczny
    Zbiornik
    na wodór
  • Jednostka sterująca z inwerterem i konwerterem
    Przekładnia
    jednostopniowa
  • Bateria
    trakcyjna
    Ogniwa
    paliwowe

napęd Elektryczny na wodór

Napęd oparty na technologii hybrydowej, w którym ogniwa paliwowe wytwarzają energię elektryczną z połączenia wodoru i tlenu, a jedynym produktem ubocznym tego procesu jest woda.

  • Silnik
    elektryczny
  • Jednostka sterująca z inwerterem i konwerterem
    Przekładnia
    jednostopniowa
    Ładowanie zewnętrzne
    z gniazdka
  • Bateria
    trakcyjna

napęd elektryczny na baterie

Napęd stuprocentowo elektryczny, który wymaga ładowania z zewnętrznego źródła prądu.

Najczęściej zadawane pytania

Hybrydowy pojazd elektryczny przełącza się między dwoma źródłami zasilania – silnikiem benzynowym i samoładującym się akumulatorem hybrydowym. Pojazd w pełni elektryczny działa wyłącznie na zasilaniu akumulatorowym. Brak tradycyjnego silnika sprawia, że nie zużywa on paliwa innego niż energia elektryczna i nie emituje spalin.

Współczesne pojazdy elektryczne mają większy zasięg, niż Ci się wydaje. Na przykład najnowsza Toyota bZ4X może przejechać do 512 km na jednym ładowaniu. 

Ładowanie auta elektrycznego jest proste i wygodne. Można je ładować w dowolnym momencie przy pomocy domowego gniazda, używając fabrycznego przewodu. Wykorzystanie domowej stacji Wallbox umożliwi pełne naładowanie baterii w ciągu zaledwie 5 h. Rozwijająca się sieć szybkich ładowarek w takich miejscach, jak stacje benzynowe, parkingi przy autostradach czy galerie handlowe, umożliwia szybkie ładowanie w ciągu zaledwie 30 min.

 

* W celu zapewnienia efektywności ładowania i zachowania akumulatora w jak najlepszej kondycji przez cały okres eksploatacji pojazdu, moc szybkiego ładowania Toyoty bZ4X może zostać tymczasowo ograniczona (na około 24 h) po odbyciu dwóch sesji ładowania w ciągu tego samego dnia (tj. uzupełnienie energii od 10% do 80% stanu naładowania). 

Pojazdy elektryczne pozwalają Ci oszczędzać pieniądze na wiele sposobów. Nigdy już nie zapłacisz za paliwo, a istniejące i planowane dopłaty i ulgi podatkowe, tańszy parking czy łatwiejszy wjazd do miasta – to tylko niektóre z czekających na Ciebie benefitów. Elektryczny napęd i baterie wymagają minimum obsługi, więc serwis też zwykle kosztuje mniej niż w przypadku aut z tradycyjnym napędem. 

Akumulatory w naszych autach elektrycznych charakteryzują się tą samą jakością i trwałością, jak pozostałe produkty Toyoty, a ich działanie jest przewidziane na cały cykl życia pojazdu. Każdy akumulator został objęty 10-letnią gwarancją do przebiegu 160 000 km*. Gdy akumulator osiągnie koniec okresu eksploatacji, program zwrotów Toyoty pozwala na bezpieczne i odpowiedzialne przekazanie go z powrotem do producenta.


* W zależności od tego, co pierwsze nastąpi.